Zašto biste trebali da uzimate probiotike

Idealno, svet bi trebalo da postoji u savršenoj ravnoteži, sa svom divnom raznolikošću koja postoji da bi se međusobno dopunjavala i podržavala. Ne bismo trebali da imamo višak pozitivnih ili negativnih stvari. Međutim, sa našim telima, to nije slučaj. Naša creva su domaćini hiljadama mikroba, koji su svi neophodni za optimalno zdravlje. Da bi bili zdravi, potrebno nam je da svi ovi mikrobi postoje u savršenoj harmoniji i ravnoteži.

Promene u ishrani ili čak u okolini nekad čine to nemogućim. Zato su tu probiotici.

Šta su probiotici

Probiotici su živi mikroorganizmi koji se obično nalaze u fermentianoj hrani kao što su turšija, kefir i jogurt koji pomažu u stvaranju i održavanju raznovrsnog i uravnoteženog mikrobnog okruženja. Oni se razlikuju od antibiotika jer probiotici unose dobre bakterije u crevima da bi izbalansirali ‘loše’ bakterije, dok antibiotici ubijaju bakterije. Pošto se naš organizam oslanja na ove bakterije da bi pravilno funkcionisao, njihovo uništavanje može dovesti do daljih komplikacija.

Konzumiranje probiotika dovodi do bolje funkcije imunološkog sistema, smanjenja upale, čišće kože i smanjenja depresije. Probioitici namenjeni ženama pokazali su se korisnim za poboljšanje vaginalnog zdravlja, lečenje infekcija mokraćnih puteva i povećanje plodnosti. Studije su u toku kako bi se utvrdilo koliko su sigurni i efikasni kod različitih grupa ljudi. Međutim, nedavni rezultati ukazuju na nekoliko dokumentovanih prednosti.

Kako funkcionišu

Kada govorimo o probioticima, obično kažemo da dodaju “dobre bakterije” u vaš digestivni trakt. Međutim, to je mala pojednostavljena tvrdnja. Većina probiotika radi tako što stvara antimikrobne supstance koje hrane “dobre” bakterije, povećavajući njihov broj u stomaku, dok istovremeno eliminira “loše” bakterije. Pokazalo se da probiotici luče zaštitne supstance koje poboljšavaju imuni sistem, sprečavajući patogene da se nastane i izazovu ozbiljne bolesti.

Bilo da se konzumiraju kroz fermentiranu hranu ili suplemente, probiotici ne deluju zauvek. Ljudski digestivni trakt ima tendenciju da bude otporan na kolonizaciju, čak i od strane probiotika. To znači da oni deluju samo u ograničenom vremenskom periodu pre nego što budu izbačeni iz vašeg sistema. Zato je potrebno uzimati ih redovno. Međutim, možda se pitate o prednostima koje možete očekivati od probiotika.

Lečenje probavnih smetnji

S obzirom da probiotici uglavnom deluju na creva, neke od njihovih najznačajnijih koristi se odnose na poboljšanu funkciju digestivnog trakta. Studije su pokazale da probiotici mogu pomoći u smanjenju nadutosti, gasova i problema s varenjem. Takođe imaju preventivnu funkciju protiv ovih problema čak i pre nego što se pojave.

Neravnoteža dobre i loše bakterije u crevima povezana je sa nekoliko poremećaja u digestivnom traktu, uključujući sindrom iritabilnog creva. Naučnici su izjavili da se probiotici mogu koristiti za lečenje specifičnih stanja obnavljanjem ravnoteže bakterija i mikroflore. Neka od oboljenja koja se mogu lečiti probioticima uključuju dijareju, Kronovu bolest i čireve.

Dobri su za zdravlje srca

Istržavanja povezana probiotika sa zdravijim srcem pokazala su da smanjuju holesterol i krvni pritisak. Probiotici uvode vrste mlečne kiseline koje pomažu u proizvodnji bakterija koje smanjuju nivo holesterola razgradnjom žuči u želucu. Žuč pomaže u varenju, ali je uglavnom sastavljena od holesterola. Razgradnjom žuči sprečava se ponovna apsorpcija u crevima i ulazak u krvotok kao holesterol. Set studija je dokazao da uzimanje probiotika tokom 2 do 8 nedelja smanjuje ukupan holesterol za 4%. Još jedan set od devet studija je pokazao da probiotički dodaci takođe smanjuju krvni pritisak. Međutim, to se dogodilo ako su dodaci uzimani nakon 8 nedelja.

Jača imuni sistem

Uzimanje probiotika povezano je sa jačim imunitetom. Probiotici poboljšavaju raznolikost i efikasnost ćelija imuniteta. Sojevi povezani sa većom imunološkom funkcijom uglavnom uključuju sojeve koji sadrže laktobacil i bifidobakteriju. Veza između probiotika i imuniteta je jaka jer 70% naših imunih ćelija živi u limfoidnom tkivu creva. Ishrana bogata probioticima može pomoći da se ove ključne ćelije održe u optimalnom stanju. Istraživanja su pokazala da probiotici imaju snažne protivupalne efekte koji pomažu u sprečavanju širokog spektra bolesti povezanih sa smanjenim imunitetom. Probiotici su efikasni kada se dodaju prebioticima, koji obezbeđuju hranjive sastojke koje probiotske bakterije koriste za rast i razvoj.

Zaštita od prehlade i gripe

Zbog njihove funkcije pojačavanja imuniteta, prebiotici mogu pomoći u sprečavanju prehlada i gripa. Oni su posebno efikasni kada se dodaju mikronutrijenti poput vitamina E i gvožđa. Ovi nutrijenti povećavaju proizvodnju antitela u telu i drugih jedinjenja koja se bore protiv infekcija.

Istraživanje svojstava multivitaminskih probiotičkih suplemenata pokazalo je da su značajno smanjili trajanje prehlade i gripa za gotovo dva dana. To je mnogo bolji rezultat u odnosu na učesnike koji su uzimali samo multivitamine. Uspeh probiotika u borbi protiv prehlade i gripa povezan je sa poboljšanom aktivnošću T-limfocita, koji regulišu imunološke odgovore.

Smanjena ozbiljnost alergija

Neki sojevi probiotika su povezani sa smanjenom težinom ekcema kod male dece i novorođenčadi. Jedna studija je pokazala da su se simptomi ekcema smanjili kod beba koje su dobijale mleko sa dodatim probioticima. Međutim, ovi benefiti nisu samo ograničeni na bebe. Druga studija je pokazala da su žene koje su uzimale probiotike tokom trudnoće imale decu sa 83% manjim rizikom od razvoja ekcema. Postoji još mnogo benefita od uzimanja probiotika.

Probiotici su takođe pokazali da smanjuju inflamatorne reakcije kod ljudi sa alergijom na mleko ili mlečne proizvode. Oni koji pate od alergija i ekcema mogu imati veliku korist od uzimanja probiotika. Međutim, potrebno je sprovesti više studija kako bi se utvrdila tačna doza probiotika koja pruža ove benefite.

Poboljšava mentalno zdravlje

Probiotici su povezani sa važnom “gut-brain” vezom. Ovo je važna linija komunikacije između mozga i probavnog kanala. Ova veza povezuje kognitivne centre mozga sa perifernom intestinalnom funkcijom. Nadražaj u crevima šalje signale centralnom nervnom sistemu koji utiče na raspoloženje, čineći vas sklonijim stresu.

Višestruke studije su uspostavile vezu između mentalnih poremećaja i loše crevne flore. Loša probava i neravnoteža crevne flore mogu doprineti lošem mentalnom zdravlju. Probiotici ublažavaju simptome anksioznosti i mentalnog stresa smanjujući upalu u crevima. To zauzvrat smanjuje proizvodnju hormona stresa.

Dobijanje najboljeg od probiotika

Naučna istraživanja i mnoge studije potvrdile su dokazane koristi probiotika. Od jačanja imunog sistema, ublažavanja stresa i poboljšanja zdravlja kože, prednosti su brojne. Ako niste uključili probiotike u svoju rutinu, sada je pravo vreme.

Ostavite komentar