FORMULA 1: Vodič za početnike

Novi ste u svetu Formule 1? Pokrili smo vas sa sveobuhvatnim vodičem za početnike u ovom sportu.

Dobrodošli u F1. Ovaj cirkus motosporta, koji obiđe ceo svet, privukao je ”legije” novih fanova u poslednjim godinama, i mi smo tu da vam pružimo brzi vodič kroz ovaj sport.

Kako F1 funkcioniše?

Koncept je jednostavan. 10 timova i 20 vozača trkaju se na 23 staze širom sveta. Bodovi se dodeljuju prvih 10, pri čemu prvo mesto dobija 25 bodova, a oni iza prikupljaju postepeno manje poene.

 F1

Trkački vikendi tradicionalno počinju treninzima u petak, kvalifikacijama u subotu, i kulminiraju glavnom događaju, Velikom nagradom (Grand Prix), u nedelju. Ovo može varirati, pa redovno proveravajte raspored.

Za vas smo pripremili kompletan kalendar za 2023. godinu, kao i pregled trajanja trka i načina funkcionisanja kvalifikacija.

F1 Vozači i timovi (2023)

  • Red Bull (Max Verstappen – Sergio Perez)
  • Ferrari (Charles Leclerc – Carlos Sainz)
  • Mercedes (Lewis Hamilton – George Russell)
  • Alpine (Esteban Ocon – Pierre Gasly)
  • McLaren (Lando Norris – Oscar Piastri)
  • Alfa Romeo (Valtteri Bottas – Zhou Guanyu)
  • Aston Martin (Lance Stroll – Fernando Alonso)
  • Haas (Kevin Magnussen – Nico Hulkenberg)
  • AlphaTauri (Yuki Tsunoda – Nyck de Vries)
  • Williams (Alex Albon – Logan Sargeant)

Najčešća pitanja kada je u pitanju F1

Znate one pitanja za koja se plašite da ih postavite zbog straha od podsmeha? Ona pitanja za koja osećate da biste trebali znati odgovore, ali zapravo nikada niste čuli objašnjena.

Šta je DRS?

DRS označava sistem smanjenja otpora vazduha – sistem koji je uveden u sport još 2011. godine kako bi se podstaklo preticanje.

 F1

Deluje kao pojačanje ili pomoć vozačima da bezbedno prestignu konkurente kada su im blizu.

Sistem se može koristiti samo u posebno označenim zonama aktivacije DRS-a (obično jedna ili dve zone po trci) i koristi se samo kada je vozač udaljen manje od jedne sekunde od automobila ispred.

Da bi aktivirao sistem, vozač jednostavno pritiska dugme koje otvara deo zadnjeg krila, smanjujući aerodinamički otpor i povećavajući brzinu automobila na pravcu.

Koliko je brz auto formule 1?

Moderan F1 automobil može postići brzine od otprilike 220 mph u proseku kada juri niz duge ravne deonice.

Najveća brzina ikada zabeležena tokom trke bila je od strane vozača Mercedesa Valterija Botasa na Velikoj nagradi Meksika 2016. godine kada je dostigao zadivljujućih 371 kmh, iako određeni uslovi moraju biti ispunjeni da bi se to desilo.

 F1


Što se tiče sirove brzine, F1 automobili nisu najbrži automobili na svetu – taj rekord pripada IndyCar trkama koje se održavaju u Sjedinjenim Američkim Državama.


To proizlazi iz činjenice da su F1 automobili više zavisni od sile pritiska koja ih usporava na ravnom putu, ali su vrhunski kada prolaze kroz krivine.


Da se stvari stave u perspektivu, najbrži legalni automobil koji je ikada vozio Top Gear na test stazi bio je Ferrari SF90 Stradale s vremenom od jednog minuta i 11 sekundi.
Renault automobil kojim je Fernando Alonso vozio u Svetskom šampionatu F1 2004. godine obišao je stazu za 59 sekundi.

Šta zastave predstavljaju u F1?

Bela azstava sa crnim kvadratićima

Onaj ko prvi uoči ovu zastavu, novi je pobednik trke.

Stoga, ova zastava se maše kada prvoplasirani vozač u trci poslednji put prelazi startno ciljnu ravninu.

Žuta zastava

Ovo služi da ukazuje na nadolazeću opasnost, kao što je sudar ili automobil koji je zaustavljen zbog mehaničkog kvara. Vozači moraju usporiti, a prestizanje nije dozvoljeno sve dok ne naiđu na zelenu zastavu.

Dodatno, ako su zastave dvostruko mašuće žute, vozači treba da očekuju značajno usporavanje ili čak zaustavljanje. To se odnosi na ozbiljnije incidente.

Zelena zastava

Zelena zastava se maše vozačima koji su zaobišli zonu žute zastave. Takođe se koristi da pokaže da je incident očišćen. Vozači se potom vraćaju normalnim uslovima na stazi.

Crvena zastava

Ova se koristi kada je incident dovoljno ozbiljan da se sesija zaustavi. Uglavnom se maše kada dođe do sudara toliko ozbiljnog da je vozaču potrebno izvlačenje iz automobila ili kada su uključena više vozila i operacija čišćenja će očigledno potrajati. Vozačima se nalaže da uspore do kraja kruga i upute se ka boksu.

Plava zastava

Plava zastava se koristi kada se brži automobil približi sporijem automobilu kako bi ga “pretekao” – što znači da je zbog svoje prednosti u brzini uspeo da pređe dodatni krug u istoj sesiji. Sporiji automobil mora ustupiti put nakon što je zastava istaknuta, ili će se suočiti sa kaznom.

Crveno-žuta prugasta zastava

Inače poznata kao zastava za ulje, koristi se kako bi upozorila vozače na nadolazeću klizavu površinu, obično zbog curenja ulja iz drugog automobila. Takođe se može koristiti kako bi upozorila na stajaću vodu na stazi, tako da vozači mogu da se pripreme da uspore više nego što bi inače učinili.

Crno-narandžasta zastava sa krugom

Kada automobil ima mehanički problem koji potencijalno može ugroziti njega ili druge, crno-narandžasta zastava (ponekad nazvana “mesnata zastava”) se maše vozaču, zajedno sa brojem njegovog automobila, kako bi znao da se vrati u boks.

Ovo se često radi zbog bilo kojih labavih delova trima (prednji spojler, zadnji spojler, itd.) koji bi mogli otpasti sa automobila.

Ako mehaničari mogu popraviti automobil do zadovoljavajućeg nivoa, vozaču će biti dozvoljeno da se ponovno priključi stazi.

Crno-bela dijagonalna zastava

Ova zastava je “upozorenje” vozačima zbog nesportskog ponašanja, kao što su opasna vožnja, prestizanje pod uslovima žute zastave ili prekoračenje granica staze.

Ponovo, biće praćena brojem automobila vozača.

Crna zastava

Retka pojava ovih dana, ali crna zastava se maše vozačima koji ozbiljno krše sportske propise ili ignorišu prethodna upozorenja i zastave. Vozač uovom slučaju mora ući u boks i završiti svoje učešće u sesiji, slično crvenom kartonu u fudbalu.

Poslednje zabeleženo korišćenje ove zastave bilo je na Kanadskoj Velikoj nagradi 2007. godine kada su Felipe Massa i Giancarlo Fisichella obojica dobili crne zastave jer su napustili boks pod uslovima crvenog svetla.

Neverovatno, 1969. godine, Al Pease je diskvalifikovan sa Velike nagrade Kanade zbog suviše spore vožnje.

Bela zastava

Ovo služi kao upozorenje vozačima da se sporo vozilo nalazi na stazi, kao što je vučna služba ili ambulanta. Takođe se koristi na kraju trening sesija gde vozači obično zaustavljaju svoje automobile na startnoj liniji i vežbaju startovanje pred trku.

Koja je najopasnija F1 staza?

Bez govora, najopasnija staza u F1 kalendaru je Jeddah Circuit u Saudijskoj Arabiji.

Ova staza je na kalendaru Formule 1 tek od 2021. godine, ali već je poznata po tome što je jedna od najopasnijih staza u sportu.

 F1

Označena kao “najbrža gradska staza na svetu”, automobili postižu prosečne brzine od 160 milja na sat po krugu, što, uz uske barijere, može biti izazovno za vozače.

Nekoliko vozača je komentarisalo prikladnost staze za održavanje trka Formule 1, posebno nakon što je Mick Schumacher hospitalizovan nakon velikog sudara na događaju 2022. godine.

Iako su napravljene promene za izdanje 2022. godine, staza i dalje privlači snažne kritike vozača zbog oštrih ivičnjaka i izazovnih krivina sa bliskim barijerama.

1 Comments

  • Posted novembar 28, 2023 1:35 pm
    by Miodrag

    Veoma dobar i koristan članak

Ostavite komentar