Deca danas provode mnogo više vremena koristeći tehnologiju nego igrajući se napolju, kao što su to nekada radile prethodne generacije. Roditelji su često zabrinuti zbog toga i pokušavaju da pronađu načine da ograniče vreme koje deca provode ispred ekrana, a da to ne izazove konflikte. Ovaj tekst nudi četiri ključna koraka kako bi roditelji bolje upravljali korišćenjem tehnologije u svojoj porodici.
Upravljanje vremenom koje vaše dete provodi ispred ekrana:
Korak 1: Razumevanje rizika
Prvo je važno da roditelji budu svesni mogućih rizika. Na primer, previše vremena ispred ekrana može uticati na razvoj socijalnih veština deteta. Deca koja mnogo vremena provode koristeći tehnologiju, mogu imati problema u interakciji sa vršnjacima uživo. Takođe, postoji opasnost od izloženosti neprimerenom sadržaju, kao što su slike i priče koje nisu prikladne za njihov uzrast. Deca često ne mogu da razlikuju šta je stvarno, a šta nije, što ih čini ranjivima na prevare i manipulacije. Još jedan rizik je prekomerno deljenje privatnih informacija, kao što su podaci o mestu stanovanja ili školi.
Korak 2: Postavljanje ciljeva i pravila
Važno je da postavite jasna pravila o korišćenju tehnologije i da budete dosledni u njihovom sprovođenju. Pravila treba da budu u skladu sa porodičnim vrednostima i ciljevima. Na primer, trebalo bi da odlučite koliko vremena dnevno dete sme da provede ispred ekrana i u kojim situacijama, kao i kakav sadržaj sme da gleda ili koristi. Pre nego što vreme ispred ekrana postane dostupno, deca bi trebalo da ispune svoje obaveze, bilo da su to kućni poslovi, igra napolju, ili učešće u porodičnim aktivnostima. Treba da postavite jasna očekivanja i o tome šta će se desiti ako pravila ne budu ispoštovana.
Korak 3: Prioriteti pre vremena ispred ekrana
Pre nego što dozvolite detetu da koristi tehnologiju, trebalo bi da odredite šta dolazi pre toga. To može uključivati zrelost deteta, njegove svakodnevne obaveze i porodične vrednosti. Deca koja pokazuju zrelost i odgovornost mogu dobiti veću slobodu, dok deca koja nemaju te kvalitete mogu imati stroža ograničenja. Na primer, dete može imati obavezu da najpre završi svoje zadatke u kući ili provede određeno vreme u kreativnim ili fizičkim aktivnostima pre nego što dobije dozvolu za korišćenje tehnologije. Na ovaj način, vreme ispred ekrana postaje nagrada za ispunjene obaveze i ciljeve tokom dana.
Korak 4: Kontrola tehnologije u kući
Roditelji i dalje imaju kontrolu nad tehnologijom u svom domu, čak i ako to ne izgleda tako. Ako dete odbija da poštuje pravila o korišćenju uređaja, roditelji mogu koristiti različite strategije. Mogu postaviti šifre i lozinke na uređaje kako bi ograničili pristup. Takođe, postoje roditeljske kontrole na konzolama za video igre koje omogućavaju ograničavanje vremena korišćenja i pristupa određenim sadržajima. Ako dete krije uređaje ili ih koristi u tajnosti, roditelji mogu isključiti internet ili fizički onemogućiti uređaj.
Roditelji ne bi trebalo da uđu u fizičke sukobe s decom zbog tehnologije, već bi trebalo da koriste dostupne opcije da postave granice i zadrže kontrolu. Postoje i različite aplikacije i servisi koje mobilni operateri nude, a koji vam mogu pomoći da pratite i ograničite aktivnosti svoje dece na internetu.
Pridružite se našoj Viber grupi!
