Promenite svoje navike – Koliko vremena je potrebno da se stvori navika

Kao preduzetnik, morate se neprestano razvijati kako biste se prilagodili. Da biste uvek bili ispred konkurencije, možda ćete morati prilagoditi radne procese – od toga kako obavljate finansijsku analizu do toga kako timovi sarađuju međusobno. Međutim, istraživanje koje je sproveo Gartner otkrilo je da je volja zaposlenih da prihvate organizacione promene opala za 31% između 2016. i 2022. godine. Osnivači ne samo da moraju osigurati da će primenjivati nove procese, već i da njihovi timovi mogu da ih slede. Jedan način za postizanje toga je uspostavljanje navika, što olakšava izvršavanje novih zadataka. Način na koji radite postaje postepeno prirodan.

Međutim, koliko vremena je potrebno da se stvori navika? Vreme će varirati, bez obzira da li stvarate novu naviku iz početka ili pokušavate da zamenite lošu naviku. Pratiti savete stručnjaka za stvaranje navika može pomoći, kao i uključivanje zdravih navika u vašu dnevnu rutinu.

Kako se formiraju loše navike

Na svojoj osnovi, loše navike se formiraju iz rutine i često u potrazi za trenutnim zadovoljstvom. Postoji razlog zašto većina ljudi bira da se prelistava Instagram umesto da pregledava tablicu podataka. Prema Nacionalnim institutima za zdravlje, ove loše navike pokreću područje mozga koje je zaduženo za osećaj nagrade. Budući da su uživanje, izazivaju oslobađanje dopamina u mozgu. Ova hemijska reakcija može izazvati začarani krug u kojem nastavljate sa tim ponašanjem jer tragate za tim dopaminom. Iako loše navike trenutno mogu da vam pruže osećaj zadovoljstva, na duže staze mogu izazvati haos na vašem fizičkom ili mentalnom zdravlju. Takođe mogu uticati na vašu produktivnost.

Na primer, ako razvijete naviku da preskačete doručak, možda ćete se osećati tromo tokom dana ili ćete neprestano grickati na svom radnom stolu. Često, loše navike se kasnije odražavaju na vaše blagostanje. Pravite kompromis između dugoročnog uspeha i trenutnog zadovoljstva.

Kako se formiraju dobre navike

Srećom, dobre i loše navike se u osnovi formiraju na isti način – putem ponavljanja i nagrade. Dobre navike mogu zahtevati malo više truda, jer zadovoljstvo često dolazi sa zadrškom. Na primer, ljudi možda žele da se fokusiraju na mršavljenje, ali često će izabrati trenutno zadovoljstvo ukusne torte bogate šećerom umesto povrća.

Uspešno možete formirati novu dnevnu naviku kada se ispune tri uslova:

  • Shvatite da nešto mora odmah da se promeni
  • Shvatite da ste vi, a ne neko drugi, ti koji moraju napraviti tu promenu
  • Shvatite da se to mora dogoditi odmah

Kada ispunite ove uslove, veća je verovatnoća da ćete promeniti svoje ponašanje. Pozitivne navike se formiraju kada ponavljate ponašanje dosledno. Dakle, ako želite da unapredite svoje veštine komunikacije s ljudima, neće vam pomoći ako samo jednom godišnje odete na mrežni događaj. Trebali biste naći način da tu naviku gradite češće. Možda bi bilo efikasnije da se redovno sastajete sa lokalnim udruženjem, na mesečnoj ili nedeljnoj osnovi.

Koliko vremena je potrebno da se formira navika?

Ne postoji magičan broj kada je u pitanju proces formiranja navike. Razvoj nove navike može trajati od nekoliko nedelja do nekoliko meseci, u zavisnosti od različitih faktora, kao što su kompleksnost navike, vaša motivacija i vaše okruženje. Deo ovog procesa zavisi od toga koliko često izvodite novo ponašanje. Nešto što radite više puta dnevno može postati navika brže nego nešto što radite samo nekoliko puta mesečno. Ne brinite ako vam treba malo duže nego što biste želeli da vaša navika postane prirodna. Studija objavljena 2021. godine u British Journal of Health Psychology utvrdila je da ljudima prosečno treba 59 dana da uspešno formiraju novu naviku u ishrani.

Druga istraživanja su utvrdila duže i kraće periode za formiranje navika. Studija iz European Journal of Social Psychology utvrdila je da je prosečno potrebno 66 dana za formiranje navike, sa rasponom između 18 i 254 dana. Značajno je da su ovi istraživači otkrili da preskakanje ponašanja jednom nije imalo veliki uticaj na formiranje navike, ukoliko su učesnici nastavili sa tim aktivnostima kasnije. Često je potrebno da učesnici obavljaju nove aktivnosti u isto vreme i na istom mestu u svakodnevnom životu. Još jedan važan faktor je vaša motivacija. Da li je ova promena zaista važna za vas? Ili je to više prolazna želja? Kada se fokusirate na razlog zbog kojeg želite napraviti ovu promenu, možda ćete otkriti dodatnu motivaciju koja će vam pomoći da se pridržavate nove navike.

Koliko je vremena potrebno da se prekine navika? Prekidanje navike nije toliko dobro proučeno, ali pošto takođe uključuje promenu ponašanja, vremenski okvir može biti sličan kao kod formiranja navike. Pokušaj prekidanja loše navike može biti komplikovan zbog želje da nastavite sa tom aktivnošću. Ponekad se čini da je želja za povratkom loše navike večna. Važno je zapamtiti da nije tako. Odlaganje [loše] radnje može nam pomoći da prevaziđemo težak period i prekinemo staru naviku. Postavite sebi vremensko ograničenje. Na primer, probajte da izdržite deset minuta bez te navike, a zatim postepeno produžujte taj period.

Kako započeti novu naviku?

Početak nove navike često je izazovan, posebno za preduzetnike koji imaju puno obaveza. Isprobajte ove savete kako biste olakšali proces:

1. Napravite plan: Postavite cilj i planirajte kada i gde ćete obavljati novu naviku. Pokušajte uključiti detalje. Na primer, ako želite prestati s odlaganjem kada trebate napisati važne mejlove, razmislite o tome da razdvojite zadatak na manje delove, kao što je napisivanje prvih tri mejla do 10 sati.

2. Zapišite: Beležite kada obavljate novu naviku kako biste to kasnije mogli pregledati. Ovo je posebno važno na početku kada ta radnja verovatno neće biti instinktivna. Takođe vam pomaže vizualizirati svoj napredak, pa možete videti koliko često ste izvršili novu radnju umesto da se stalno fokusirate na trenutke kada ste zaboravili.

3. Budite strpljivi prema sebi: Nemojte očekivati da će se ove promene dogoditi preko noći. Zapamtite da može proći nedelje ili čak meseci da se formiraju navike, pa se fokusirajte na ponavljanje aktivnosti i prihvatanje da možete napraviti povremeni korak unazad.

4. Dodajte kontekst: Studija iz 2022. godine otkrila je da su ljudi koji su jeli voće u isto vreme dana i u istom kontekstu (na primer, uvek posle doručka) bili uspešniji u formiranju nove navike.

Odaberite određeno vreme i kontekst za vašu novu naviku. Na primer, recimo da želite da napravite kratku pauzu popodne kako biste se osvežili i bili produktivniji tokom ostatka dana. Veća je verovatnoća da ćete uzeti pauzu ako se pridržavate istog vremena (14h) i konteksta (nakon dnevnog sastanka) svakog dana.

Prednosti započinjanja nove navike

Započinjanje nove navike nije samo novogodišnje obećanje koje treba ispuniti – zapravo može imati značajne prednosti za vaše mentalno stanje. Jedno istraživanje pokazuje da započinjanje dobrih navika može poboljšati vašu samokontrolu. Istraživači su otkrili da su se kako su se navike formirale, učesnici izveštavali da im je bilo potrebno manje napora. Takođe, bolje su se nosili sa motivacionim smetnjama.

Kao osnivač, možete poboljšati svoje navike na mnogo načina. Na primer, ako vam teško pada da zapamtite rutinske zadatke, može vam pomoći da ih obavljate u isto vreme. Možda biste mogli odgovarati na jutarnje e-mailove odmah nakon što pripremite drugu šolju kafe. Ili možda biste mogli obavljati inventuru svakog prvog ponedeljka u mesecu.

Alternativno, ako želite podstaknuti svoj tim da bude više saradljiv, možda odvojite vreme za nedeljne sesije brainstorminga kako bi ljudi stekli naviku rada zajedno. Dobre navike pomažu pružiti strukturu, a ponavljanje istog ponašanja iznova i iznova olakšava održavanje navike. Male promene koje započnete danas postaviće vas za produktivniji, manje užurban život, kako privatno, tako i profesionalno.”

Zaključak

Uvod novih navika može imati značajan uticaj na naše mentalno stanje i produktivnost, kako u ličnom tako i u profesionalnom životu. Dobra navika stvaranja strukture i redovnog ponavljanja istog ponašanja može doprineti poboljšanju samokontrole i olakšati održavanje tih navika tokom vremena. Bez obzira da li želimo da unapredimo svoj tim da bude više saradljiv ili da poboljšamo svoje svakodnevne rutine, postavljanje novih navika može biti ključni korak ka postizanju veće produktivnosti i mirnijeg života. Počevši od malih promena danas, možemo graditi temelj za bolju budućnost, u kojoj se dobre navike spontano integrišu u našu svakodnevicu i omogućavaju nam da postignemo svoje ciljeve na održiv i dosledan način.

Ostavite komentar