Poremećaj post-traumatskog stresa i trudnoća

Nova studija pokazuje da trudnoća zapravo može smanjiti njihove simptome PTSP-a. Ili barem, neće izazvati razbuktavanje.

Izazovi koje donosi trudnoća mogu dodatno pogoršati simptome PTSP-a kod nekih žena. Izloženost traumatičnom događaju, poput seksualnog napada, ratnih sukoba, saobraćajnih nesreća ili drugih pretnji po život, može dovesti do posttraumatskog stresnog poremećaja (PTSP). Simptomi mogu uključivati uznemirujuće misli, osećaje ili snove vezane za događaje, mentalnu ili fizičku patnju prilikom susreta s traumatičnim podražajima, pokušaje izbegavanja traumatičnih okidača, promene u načinu razmišljanja i osećanja, te povećanu nadraženost.

PTSP će se javiti kod otprilike 10% žena tokom njihovog života, pri čemu jedna trećina epizoda traje duže od pet godina. Trudnoća može izazvati povećanu anksioznost kod žena sa PTSP-om, ali podrška okoline i stručna pomoć mogu pomoći u suočavanju sa tim izazovima.

Razumevanje posttraumatskog stresnog poremećaja (PTSP) tokom trudnoće je važno jer svaka žena u nekom trenutku života želi postati majka. S obzirom na relativno visoku prevalenciju PTSP-a kod mladih žena i hroničnu prirodu bolesti, mnoge žene mogu doživeti simptome PTSP-a tokom trudnoće. PTSP se dijagnostikuje kada osoba ima trajne simptome povezane sa traumatskim događajem, uključujući ponovno proživljavanje događaja (na primer u obliku flešbekova ili noćnih mora), izbegavanje osećaja, ljudi ili mesta povezanih sa traumatskim događajem, kao i hiperuzbuđenost ili visok nivo anksioznosti koji može rezultovati simptomima poput nesanice, lakoće iznenadnog buđenja, razdražljivosti i ispadima besa.

Studije su pokazale da su stope PTSP-a više kod trudnica nego kod žena koje nisu trudne. Neki istraživači su pretpostavljali da jedinstveni psihološki i fizički aspekti trudnoće mogu pogoršati simptome PTSP-a. Na primer, žene koje imaju PTSP povezan sa zlostavljanjem u detinjstvu mogu doživeti kompleksne osećaje tokom pripreme za roditeljstvo i ta situacija može pogoršati anksioznost. Pored toga, fizičke promene tokom trudnoće ili redovna prenatalna nega mogu izazvati simptome kod žena sa istorijom seksualnog zlostavljanja. Takođe, žene mogu prestati da koriste psihotropne lekove koji se koriste za lečenje PTSP-a tokom trudnoće, čime se povećava verovatnoća pogoršanja simptoma. Trudnoća može biti period posebne osetljivosti za žene sa PTSP-om, ali uz odgovarajuću podršku i tretman, moguće je ostvariti zdravu i srećnu trudnoću.

Žene koje su pod većim rizikom od PTSP-a takođe su pod rizikom od postporođajne depresije i često imaju strah od porođaja i visoku anksioznost u ranoj trudnoći (što je i prediktor postporođajne depresije). Dakle, šta žena može da uradi?

  • Budite svesne. Upoznajte znake postporođajne depresije i razliku između postporođajne depresije i porođajne tuge(eng. baby blues). Prema sajtu Mayo Clinic, simptomi oba stanja mogu biti slični. Simptomi oba uključuju gubitak apetita, umor, probleme sa spavanjem, promene raspoloženja, razdražljivost, plačljivost i smanjenu koncentraciju. Razlika između ova dva stanja je u tome što akutni stresni poremećaj traje od tri dana do jednog meseca nakon događaja, dok se smatra PTSP-om kada traje duže od mesec dana.
  • Upoznajte simptome akutnog stresnog poremećaja i PTSP-a. Simptomi akutnog stresnog poremećaja i PTSP-a uključuju:
  • Izloženost traumatskom događaju
  • uznemirujuće sećanja o događaju
  • noćne more
  • flešbekove
  • psihičku patnju
  • negativno raspoloženje
  • promenjen osećaj stvarnosti
  • nemogućnost pamćenja važnih aspekata događaja
  • pokušaj izbegavanja simptoma i podsetnika na događaj
  • probleme sa koncentracijom
  • poremećaj spavanja i
  • hipervigilanciju(velika nadraženost I budnost).
  • Potražite stručnu pomoć. Dobar početak je kod lekara. Ginekolozi su sve više informisani o mentalnom zdravlju posle porođaja. Oni mogu uputiti na odgovarajuće stručnjake poput psihijatara i terapeuta.
  • Razgovarajte sa najdražima o problemima. Depresija i trauma su izuzetno teške i iscrpljujuće. Takođe mogu izazvati stres kod bliskih osoba. Razgovor o ovim iskustvima može smanjiti stres i pomoći osobi da se oseća više podržano, što će joj pomoći da bude više prisutna za majku.
  • Imajte adekvatnu mrežu podrške. Nedostatak sna i stres mogu pogoršati simptome PTSP-a. Osiguravanje redovnih odmora i podrške može napraviti značajnu razliku u vašem funkcionisanju i oporavku. To znači da je izuzetno važno za vaše blagostanje i blagostanje vašeg deteta da tražite pomoć od drugih i prihvatite njihovu pomoć.
  • Ostanite zdravi i aktivni. Jedite zdravu hranu, dovoljno spavajte i vežbajte (uz odobrenje svog lekara). Vežbanje (kardio i joga) može pomoći u smanjenju stresa i takođe pomaže u prevenciji uobičajenih nelagodnosti tokom trudnoće.

Izjava o odricanju odgovornosti

Sadržaj nije namenjen da bude zamena za profesionalni medicinski savet, dijagnozu ili lečenje. Uvek tražite savet svog lekara ili drugog kvalifikovanog zdravstvenog radnika o svim pitanjima koja imate u vezi sa zdravstvenim stanjem.

Ostavite komentar

JoomBooz © 2024. All rights reserved.