Gledanje kako drugi uživaju u nezdravoj hrani može vam smanjiti apetit i pomoći u mršavljenju

Studije pokazuju da reklame koje prikazuju ljude kako jedu nezdravu hranu zapravo mogu podstaknuti one koji su na dijeti da jedu manje.

Istraživanje je pokazalo da je sam pogled na nekoga ko jede nezdravu hranu dovoljan da ljude koji su na dijeti odvrate od toga. To je zato što mentalne slike, uključujući onu konzumiranja hrane, mogu aktivirati slične neuronske mreže onima koje su povezane sa stvarnim učinkom ili iskustvom.

Nalazi upućuju na to da bi kampanje zdrave ishrane trebale uključivati i prikazati konzumaciju nezdrave hrane, budući da je ljudi na dijeti svesno povezuju s neuspehom u postizanju svojih ciljeva gubitka težine.

Ostao si jedno veče kod kuće. Udobno sediš na kauču i gledaš svoju omiljenu TV emisiju. Pojavljuje se reklama koja prikazuje ukusni burger u svom punom sjaju. Kamera zumira svaki sastojak: hrskavu lepinju; mekano meso; salate; bogati, kremasti sos; hrskave pomfrit i jednu osoba koja uživa u ovom ukusnom nizu aroma. Pomisliš da će tvoja dijeta biti narušena. Ali moramo da se razlikujemo.

U nizu studija objavljenih u časopisu Journal of Public Policy & Marketing, otkriveno je da reklame koje prikazuju ljude koji jedu nezdravu hranu motivišu ljude na dijeti da manje jedu. Iako to može zvučati kontradiktorno, ova saznanja su u skladu sa ranijim istraživanjima mentalne imaginacije.

Nedavne studije pokazuju da samo zamisliti sebe kako obavljamo određene radnje ili doživljavamo emocije aktivira slične neuronske mreže kao one povezane sa njihovim stvarnim izvođenjem ili iskustvom.

Šta se dešava kada zamislimo da jedemo?

Slike kojima smo izloženi tokom života imaju veliku moć da oblikuju naša iskustva. Naime, prema studijama neuroimidžinga, prizor u kojem neko biva udaren čekićem aktivira neuronske mreže u našem mozgu koje su povezane sa osećajem bola, što pokreće emocije i ponašanja u skladu sa tim osećajem.

Ovi efekti važe i za konzumiranje hrane, gde slike hrane mogu da utiču na našu percepciju hrane. Konkretno, bogate slike konzumiranja hrane, kao što su reklame koje prikazuju velike planove hrane i nekog ko je jede, mogu da utiču na to kako percipiramo hranu i da nateraju ljude da pogrešno sećaju da su jeli hranu koja je prikazana.

Ovo je važno jer samo misao da smo nešto jeli može da nas učini sitim, kako su pokazala istraživanja iz 2010. godine, gde su ljudi koji su zamislili da jedu 30 čokoladnih M&M bombona na kraju se osećali siti i manje jeli slatkiše u poređenju sa onima koji su zamislili da jedu samo 3.

Na osnovu ovih saznanja, istraživači su odlučili da testiraju da li efekat slika konzumiranja hrane važi i kada ljudi vide nekog drugog kako jede u reklami.

Ako ste na dijeti, kada vidite da neko jede, jedete manje

Reklame koje prikazuju konzumiranje nezdrave hrane mogu uticati na to koliko će osobe na dijeti pojesti te namirnice. Naime, istraživanja su pokazala da je mentalna slika, odnosno vizualizacija, dovoljna da aktivira neuralne mreže u mozgu povezane sa konkretnom radnjom, emocijama ili iskustvom.

Ova vrsta mentalne slike se može odnositi i na hranu koju vidimo u reklamama, a takve slike mogu dovesti do toga da osobe greškom pomisle da su tu hranu već konzumirale. Čak i ako samo pomisle da su nešto pojeli, to može dovesti do osećaja sitosti.

Istraživanja su pokazala da osobe koje su vizualizovale da jedu veliku količinu čokoladica M&M’s, kasnije tokom testa konzumiraju manje čokoladica od onih koji su vizualizovali da jedu manju količinu.

Slično tome, osobe koje su gledale reklamu za hamburger, a zatim vizualizovale da jedu hamburger, kasnije su konzumirale manje čokoladnih keksića od osoba koje su samo vizualizovale da snimaju reklamu za hamburger. Ovi rezultati ukazuju na to da slike hrane u reklamama mogu uticati na to koliko će osobe na dijeti pojesti nezdrave hrane.

Kako kampanje za dijetu mogu pomoći da jedete manje?

U slede’em istraživanju ispitivalo se da li se može uticati na zdravu ishranu prikazivanjem nezdrave hrane u reklamama. Očekivalo se da će kampanje koje sadrže slike nezdrave hrane imati jači uticaj na ljude koji pokušavaju da smršaju.

Dizajnirane su četiri reklame kojima se promoviše zdrava ishrana, a nakon toga je više od 500 odraslih Amerikanaca slučajno izabrano da pogledaju jednu od reklama. Nakon toga, pitani su da zamisle da jedu nešto što će biti njihova užina i da navedu koliko bi čipsa pojeli u tom trenutku.

Ljudi koji su gledali reklamu koja ih je terala da zamisle da brzo jedu pomfrit izjavili su da žele da pojedu manje čipsa od onih koji su videli reklamu sa slikom pomfrita bez prikazivanja konzumiranja. Oni koji su zamislili da jedu jabuku bili su skloniji da popuste iskušenju i pojedu više čipsa nego oni koji su zamislili da jedu pomfrit.

Ovi rezultati idu protiv trenutne prakse u javnoj politici koja pokušava da promoviše zdravu ishranu korišćenjem slika zdrave hrane. Međutim, istraživanje pokazuje da kampanje za zdravu ishranu treba da uključuju i prikazuju konzumiranje nezdrave hrane. Naime, osobe koje pokušavaju da smršaju i koje sebe zamisle kako jedu nezdravu hranu, svesno povezuju to sa neuspehom u postizanju ciljeva mršavljenja.

Šta je za vas hrana za poneti?

Danas se ljudi sve više fokusiraju na svoje zdravlje. Ako ste jedan od mnogih koji su za 2023. godinu planirali dijetu i zdraviju ishranu kao svoju bitnu odluku, naš savet vam je da se oduprete želji da zatvorite oči kada se čini da su privlačne reklame hrane u pitanju. Umesto toga, u potpunosti se angažujte u njima i zamislite kako vaše usne dosežu ka zabranjenoj hrani. Kako to pokazuju naučna istraživanja, to bi moglo da smanji vaše nezdrave navike u ishrani.

Ostavite komentar